WhatsApp Mula Melancarkan Sandaran Awan Terenkripsi End-to-End Untuk Pengguna Android dan iOS di Seluruh Dunia

WhatsApp pada hari Khamis mula melancarkan penyulitan end-to-end untuk sandaran yang disimpan di Google Drive dan iCloud. Pelancaran ini bermula beberapa bulan selepas syarikat milik Facebook menguji kemas kini secara dalaman. Bulan lalu, WhatsApp mengumumkan bahawa ia akan mula melancarkan sandaran awan yang disulitkan dari hujung ke hujung untuk pengguna Android dan iOS. Fungsi ikut serta akan membantu pengguna melindungi sandaran mereka daripada diakses oleh pihak ketiga termasuk penyedia storan awan seperti Google dan Apple. Ia juga didakwa melindungi sejarah sembang yang disimpan dalam sandaran dari WhatsApp.

Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengumumkan peluncuran penyulitan hujung-ke-hujung untuk sandaran awan melalui catatan di halamannya. Ciri ini akan diluncurkan secara global untuk pengguna Android dan iOS secara bertahap untuk memberikan lapisan perlindungan tambahan terhadap sandaran yang disimpan di awan.

Sejak 2016, WhatsApp telah menyediakan enkripsi end-to-end secara lalai untuk mesej yang beredar di platformnya. Syarikat itu mendakwa bahawa penyulitan canggih melindungi lebih dari 100 bilion mesej sehari ketika mereka melakukan perjalanan antara lebih dari dua bilion pengguna di seluruh dunia.
Namun, pengguna WhatsApp juga mendapati perlunya tahap enkripsi yang sama untuk riwayat sembang dan kandungan lain yang disandarkan di awan yang tersedia di aplikasi. Itu menghasilkan pelancaran enkripsi end-to-end untuk backup cloud.

“Sekiranya seseorang memilih untuk membuat sandaran sejarah sembang mereka dengan enkripsi ujung ke ujung, itu hanya dapat diakses oleh mereka, dan tidak ada yang dapat membuka kunci sandaran mereka, bahkan WhatsApp. Baik WhatsApp atau penyedia perkhidmatan sandaran (seperti Apple) tidak akan dapat mengakses kunci penyulitan akhir-ke-ujung mereka atau cadangan mereka yang disulitkan dari hujung ke hujung, ”kata syarikat itu.
Tidak seperti enkripsi end-to-end yang ada secara lalai, anda perlu mengaktifkan enkripsi end-to-end secara manual untuk sandaran awan. Anda boleh melakukannya dengan pergi ke Tetapan> Obrolan> Sandaran Sembang> Cadangan Terenkripsi Akhir-ke-Akhir dan kemudian ikuti arahan di skrin. Anda akan diminta membuat kata laluan untuk sandaran anda. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan kunci penyulitan 64-bit.

Setelah langkah-langkah di skrin selesai, ketuk Selesai dan tunggu WhatsApp untuk menyediakan sandaran yang disulitkan dari hujung ke hujung anda. Anda mungkin perlu menyambungkan telefon anda ke sumber kuasa kerana penyulitan memerlukan beberapa sumber tempatan peranti.

Penting untuk diperhatikan bahawa anda tidak akan dapat mengembalikan sandaran yang disulitkan dari hujung ke hujung jika anda terlupa kata laluan atau kunci anda.

About Bahria Sports

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *