Tyzo Berumur 17 Tahun Menunggu

KUALA LUMPUR: Dia sering bergurau bahawa dia adalah calon 5 teratas untuk kategori Penyampai Radio Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) ke-34 ketika bersiaran di daerah itu, akhirnya ‘mulut masin’ penyampai radio Suria FM, Tyzo menjadi realiti.

Menyifatkan kejayaan kumpulan finalis ABPBH 34 sebagai kejutan, Tyzo atau nama sebenarnya, Tuah Zolqarnain Idris terharu kerana dia mencatat sejarah peribadi sejak memasuki dunia penyiaran radio kira-kira 17 tahun lalu.

“Sebelum ini, saya sering bergurau bahawa saya adalah ABPBH 5 Teratas. Tanpa disangka, jenaka saya akhirnya menjadi kenyataan.

Tyzo Berumur 17 Tahun Menunggu

“Mungkin ketika saya sering mengungkapkan kata-kata seperti itu di corong radio, pendengar yang mengikuti segmen saya bersedia membantu dan mendoakan kata-kata saya.

“Secara peribadi, menjadi finalis ABPBH menyentuh hati saya selama 17 tahun saya dalam dunia penyiaran radio.

“Lebih menggembirakan apabila ada dua penyampai Suria FM yang bertanding bersama, iaitu DJ Lin dan Sharifah Shahirah atau Shiera,” katanya kepada BH Online.
Ditanya adakah dia bersedia untuk merebut piala dari tangan DJ Lin yang juga majikannya di stesen penyiaran, Tyzo yang mengendalikan slot Suria Petang dengan Shiera menyerahkannya kepada kuasa suara peminat.

“Dalam pertandingan, tidak ada istilah orang lawan ketua seperti yang berlaku dalam kategori yang menyenaraikan tiga nama penyampai radio Suria FM. Bagi saya, semua orang pasti mempunyai strategi mereka sendiri.

“Sekarang bergantung kepada peminat untuk memutuskan siapa yang layak menjulang trofi ini. Jika ditanya, saya pasti semua orang memasang impian untuk menang.

“Namun, jika kemenangan masih berpihak kepada DJ Lin, saya rasa dia layak mendapatkannya. Dicalonkan dalam kumpulan Top 5 telah membuat saya bersyukur,” katanya dengan rendah hati.

Sebelumnya, Tyzo telah bersama Suria FM sejak 2007, tetapi meninggalkan stesen itu setelah enam tahun berkhidmat.

Tyzo menyertai dunia penyiaran melalui stesen radio Muzik FM pada 16 Julai 2004 dan sebelumnya berkhidmat di stesen Ultra FM dan Pi Mai FM, sebelum berpindah ke Selangor FM.

About Bahria

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *