Microsoft Akan Menutup LinkeDin di China

Microsoft menutup rangkaian sosialnya, LinkedIn, di China, dengan mengatakan bahawa harus mematuhi negara China menjadi semakin mencabar.

Ia muncul setelah laman web kerjaya-jaringan menghadapi pertanyaan kerana menyekat profil beberapa wartawan.

LinkedIn akan melancarkan versi laman web khusus pekerjaan, yang disebut InJobs, akhir tahun ini.

Tetapi ini tidak termasuk suapan sosial atau kemampuan untuk berkongsi atau menyiarkan artikel.

Naib presiden kanan LinkedIn Mohak Shroff menulis blog: “Kami menghadapi persekitaran operasi yang jauh lebih mencabar dan keperluan pematuhan yang lebih besar di China.”

Dan firma itu dalam satu pernyataan: “Walaupun kami akan menghentikan versi LinkedIn yang dilokalkan di China pada akhir tahun ini, kami akan terus memiliki kehadiran yang kuat di China untuk mendorong strategi baru kami dan sangat gembira untuk melancarkan aplikasi InJobs baru. akhir tahun ini. ”

LinkedIn merupakan satu-satunya platform media sosial Barat yang beroperasi di China.

Ketika dilancarkan di sana, pada tahun 2014, pihaknya telah setuju untuk mematuhi persyaratan pemerintah China untuk beroperasi di sana, tetapi juga berjanji untuk bersikap transparan tentang bagaimana menjalankan perniagaan di negara itu dan mengatakan tidak setuju dengan penapisan pemerintah.

Baru-baru ini, LinkedIn menyenarai hitam beberapa akaun wartawan, termasuk akaun Melissa Chan dan Greg Bruno, dari laman webnya yang berpusat di China.

Bruno, yang telah menulis sebuah buku yang mendokumentasikan perlakuan China terhadap pelarian Tibet, mengatakan kepada Putusan bahwa dia tidak terkejut Parti Komunis China tidak menyukainya tetapi “kecewa kerana sebuah syarikat teknologi Amerika memenuhi tuntutan pemerintah asing”.

Senator AS, Rick Scott menyebut langkah itu sebagai “penghinaan kasar dan tindakan tunduk kepada Komunis China”, dalam surat kepada ketua eksekutif LinkedIn Ryan Roslansky dan bos Microsoft, Satya Nadella.

About Bahria Sports

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *