Jurulatih Bola Sepak Negeri Washington Dipecat Kerana Menolak Vaksin Covid

Seorang jurulatih bola sepak kolej AS telah dipecat kerana enggan diberi vaksin terhadap Covid-19.

Washington State University (WSU) memecat Nick Rolovich, pekerja dengan gaji tertinggi, dan empat pembantunya, kerana gagal memenuhi mandat vaksin.

Amanat itu bermaksud semua pekerja negara di Washington harus diberi vaksin sepenuhnya terhadap Covid-19 atau kehilangan pekerjaan.

Rolovich, 42, yang memperoleh $ 3.1 juta (£ 2.25 juta) setahun, telah memohon pengecualian agama dari mandat tersebut.

Tetapi Pengarah Atletik WSU, Pat Chun, mengatakan pengecualian telah ditolak.

“Ini adalah hari yang menyedihkan untuk program bola sepak kami,” kata Chun.

“Keutamaan kami adalah dan akan terus menjadi kesihatan dan kesejahteraan para pemuda dalam pasukan kami.”

Pemecatan Mr Rolovich menandakan kemuncak pertarungan tiga bulan antara jurulatih dan Gabenor Demokrat Washington, Jay Inslee.

Pada bulan Ogos, Gov Inslee mengumumkan bahawa semua pegawai negeri dan pekerja kesihatan memerlukan dua dos vaksin Covid-19 untuk mengekalkan pekerjaan mereka. Isnin adalah tarikh akhir bagi mereka untuk mendapat vaksin, atau mendapat pengecualian perubatan atau agama.

Tetapi Rolovich mengatakan dia tidak akan mendapat vaksin, dan menyebutnya sebagai keputusan peribadi.

“Walaupun saya telah membuat keputusan sendiri, saya menghormati bahawa setiap individu – termasuk jurulatih, staf dan atlet pelajar – dapat membuat keputusan sendiri mengenai vaksin Covid-19. Saya tidak akan mengulas lebih lanjut mengenai keputusan saya,” katanya awal tahun ini.

Kira-kira 90% pekerja WSU dan 97% pelajar telah diberi vaksin, menurut kolej tersebut.

Rolovich, yang berada di musim kedua di WSU, adalah jurulatih bola sepak kolej besar pertama yang kehilangan pekerjaan kerana status vaksinasi mereka.

Sukan kolej memperoleh hampir $ 19bn (£ 14 miliar) jumlah pendapatan pada tahun 2019, yang kebanyakannya berasal dari bola sepak, yang rata-rata ditonton oleh lima juta orang setiap permainan.

Gaji Mr Rolovich di WSU hampir melebihi gred gaji rata-rata ketua jurulatih dalam bola sepak kolej, tetapi menjadikannya pekerja awam dengan gaji tertinggi di negeri ini, menurut media tempatan.

 

About Bahria Sports

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *