Facebook Sekarang Akan Melarang Penjualan Kawasan Hutan Hujan Amazon yang Dilindungi Di Pasaran

Facebook menumpas kemampuan orang untuk menggunakan platform e-dagang untuk menjual sebidang tanah besar di hutan hujan Amazon yang dilindungi.

“Hari ini, kami mengumumkan langkah-langkah untuk mengekang percubaan menjual tanah di kawasan pemuliharaan ekologi di hutan hujan Amazon di Facebook (FB) Marketplace,” kata syarikat itu dalam catatan blog pada hari Jumaat, sambil menambah bahawa ia akan mengemas kini dasar perdagangannya untuk “secara tegas melarang “penjualan atau pembelian tanah di platformnya (termasuk Instagram dan WhatsApp) yang diperuntukkan untuk pemuliharaan ekologi. Tanah adalah antara banyak produk yang terdapat di Marketplace, dengan segala barang dari perabot hingga kereta terpakai juga dijual.
Pengumuman itu dibuat beberapa bulan setelah siasatan oleh BBC mendapati sebidang tanah besar, termasuk beberapa yang meliputi ratusan ekar di dalam hutan nasional, tersedia untuk dibeli di Facebook Marketplace.
CNN belum mengesahkan senarai Marketplace secara bebas.
Facebook mengatakan pada hari Jumaat bahawa ia akan memeriksa senarai terhadap “pangkalan data berwibawa kawasan terlindung” dari Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengesahkan sama ada mereka melanggar dasar barunya.
“Kami mengumumkan ini hari ini, dan penguatkuasaan sekarang akan mulai meningkat,” kata syarikat itu. “Seiring berjalannya waktu, kami akan memerhatikan bagaimana proses ini berfungsi dan membuat penambahbaikan yang sesuai.”
Pengumuman itu dibuat pada akhir minggu yang sangat sukar bagi Facebook, dengan syarikat itu menghadapi pemeriksaan ketat dari penggubal undang-undang setelah keterangan pemberi maklumat Frances Haugen di Senat mengenai bahaya yang disebabkan oleh platformnya dan pemadaman perkhidmatan utamanya secara besar-besaran pada hari Isnin.

About Bahria Sports

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *